Australische TGA waarschuwt voor ernstige reacties op niet-goedgekeurde injecteerbare peptiden

Vertaald uit het Engelse origineel, dat de referentieversie blijft. Lees het in het Engels

De Australische Therapeutic Goods Administration gaf een veiligheidswaarschuwing uit over de groeiende import en het groeiende gebruik van niet-goedgekeurde peptideproducten zoals BPC-157, GHK-Cu, TB-500, retatrutide en CJC-1295, die vaak als injectiemiddel via sociale media en buitenlandse websites worden verkocht. Ze noemde meldingen van ernstige allergische reacties waarvoor ziekenhuiszorg nodig was, ernstige ontstekingen, jeuk over het hele lichaam, hartkloppingen en wazig zien. De TGA benadrukte dat deze producten niet zijn beoordeeld op veiligheid, kwaliteit of werkzaamheid en dat het leveren ervan onwettig is.

Bronnen

  1. 01Understanding your responsibilities when importing, compounding and supplying unapproved peptide products(opent de bron in een nieuw tabblad) Therapeutic Goods Administration
  2. 02Therapeutic Goods Administration issues safety alert amid explosion of illegal peptide use(opent de bron in een nieuw tabblad) ABC News (Australia)

Betrokken peptiden

  1. Niet goedgekeurdBPC-157Synthetisch maagpentadecapeptide (onderzoekschemicalie)15 Verboden door WADA
  2. Cosmetisch ingrediëntGHK-CuKoperbindend tripeptide (cosmetisch ingrediënt)3
  3. Niet goedgekeurdTB-500Fragment van thymosine bèta-4 (onderzoekschemicalie)7 Verboden door WADA
  4. In klinisch onderzoekRetatrutideDrievoudige agonist van GIP-, GLP-1- en glucagonreceptoren39 Verboden door WADA
  5. Niet goedgekeurdCJC-1295Langwerkende GHRH-analoog (onderzoekspeptide)30 Verboden door WADA